SEFERİLİK
Üç günlük yola, 18 saatlik mesafeye yola çıkan kişi seferidir. Uzaklığın 90 km.den az olmaması gerekir. Bu mesafe gidiş dönüş değil sadece gidiş 90 km olmalıdır. Zamanda, 15 günden az olmamalıdır. Bu yolculuk, ne amaçla, hangi vasıta ile olursa olsun…
Atalarımız : ―Misafirlik üç gündür‖ diye boşuna dememişlerdir.
Yolculuk, oturulan yerin mezarlığı, bağ ve bahçeliği, işyerlerinin bitiminden başlar, gene orada biter.
Yolculuk için meşakkat çekilip çekilmemesi önemli değildir. Bu seferilik, Cenab-ı
Allah‘ın ikramıdır. Bir bakıma ruhsattır. Ruhsat da emirdir. Tam kılarsa ne olur? İki nafile olur.
Meşakkat çekilmese de evden, yakınlardan bir ayrılık vardır. Yer yabancıdır, insanlar yabancıdır, psikolojik olarak bir yolculuk vardır. Ayni memleketinde ki gibi olunmaz.
Namazın kısa tutulması yalnız farzlardadır. Vitir aynen kılınır, dört rekatlı farzlar iki olarak, akşam aynen kılınır. Sünnetlerin terkine dair hiçbir kayıt yoktur. Sünnetler, şartlar elverirse terk edilmez, hatta müsaitse nafile bile kılınır. Peygamberimiz, Mekke‘nin fethi günün kuşluk namazı kılmıştır.
Namazı cemaatle kılan, imama uyar, tam kılar ikisi nafile olur. Misafir imam olursa, iki rekatta selâm verir, cemaat dörde tamamlar.
Yolcu, cuma, bayram kılmak, kurban kesmekle mükellef değildir.
- Oruç için serbesttir, tutarsa sevaptır.
- Zorunlu hallerde iki vakit cem edilebilir.
- Yolculukta mesh müddeti 72 saattir.
Peygamberimiz, Umrede yolculuk için, savaşta namazları kısaltmıştır. Medine‘ye yerleşince Mekke‘ye gelmiş: ―biz seferiyiz‖ demiştir. (Prof. Dr. H. Döndüren İslâm İlm:386)
İnsanın doğup büyüdüğü, ana baba ocağı, ana baba sağ, teşkilat tamam ise, öğrenci için geçici, dışarıda çalışan için asli vatandır, misafirlik olmaz.
Yazlık gibi, çobanın çadırı, asli vatandır. İkinci ikametgah olur. Çünkü orada ikâmetgah vardır. (Divantaş İlmihal: 1/328)
Ancak bu yerler 90 km‘den fazla ile yolculukta misafirlik olur. Gelip giderken geçen zamanda seferilik olur.