Nafile namazları kılmak nafile (boşuna) midir?
‘Namaz borcu olan, sünnet kılmaz, nafile kılmaz’ diyenler oluyor.
Bu, son zamanlarda İslâm’a yapılan saldırılardan biridir. Ne diye kılınmasın? Peygamber kılmış, sahabe kılmış, büyükler kılmış, mezhep kurucuları kabul etmiş, ilmihal kitaplarında nafile ibadetlere yer verilmiş, faziletinden bahsedilmiş. Hiçbir mezhepte ve ilmihal kitaplarında nafileler terk edilir diye bir ifade yok.
Bu iddia sahipleri, çağdaş müslüman, şeklî müslüman, sözde müslüman… Nasipsiz kimseler de ondan oluyor bunlar.
Bir konuda nâs varsa, o konuda İslâm alimleri birleştiyse, onun tersi yapılmaz.
Ömer Nasuhi Bilmen: ‘Değil sünnetleri terk, biz nafileleri bile kılarız’ der.
Hanefi mezhebinde asla peygamber sünneti terk edilmez. Peygamberin yaptığı bir şey terk edilmez. Çünkü bizim sevaba ihtiyacımız var. Peygamber şefaatine ihtiyacımız var. Biz farzları yerine getirirken sünnete göre yerine getiririz. Sünnete uymadan, nafile kılmadan kurtuluş yoktur.
Tarihi bir olay var:
İbadete bir cuma günü açılan camide, ilk namazı 2. Bâyezid Han kıldırmıştır. Bu hadiseyi de Evliya Çelebi şöyle anlatır: ‘Camînin yapısı tamamlanıp bir Cuma günü büyük bir merasimle ibadete açıldı. Bâyezidi Veli buyurdular ki:
‘ Her kim, ömründe ikindi ve yatsı namazlarının ilk sünnetini hiç terk etmemiş ise, Şu mübarek vakitte o imam olsun!’
Derya misali cemaat içinden bir kişi çıkmayınca, Bâyezid Han mecbur kalarak:
‘Elhamdülillah! Savaşta ve barışta bir bu sünnetleri terk etmedik!…’ dedi
Eğer sünnetleri, nafileleri terk edersek, biz peygamberden, peygamber bizden uzaklaşır. Son zamanlarda sünnetsizler, mezhepsizler türedi. Ziya Paşa’nın ifadesiyle:
‘Evvel yoğ idi iş bu rivayet yeni çıktı.’ Sünneti terkin, nafileyi terkin kaynağı yok.
Kur’an’da: ‘İnsanlar imtihandan geçirilmeden, sadece ‘İman ettik’ demeleriyle bırakılıvereceklerini mi sandılar?’ (Ankebut Sûresi: 2) diyor alemlerin rabbi.
Bir hadiste de: ‘Ölenlerden kimse yoktur ki, sözü ile ameli tartılmasın. Sözü amelinden ağır gelenin ameli kabul olmaz. Eğer ameli sözünden ağır gelirse, ameli kabul edilir.’(Râmuz 379/11)
- ‘Bir kimse insanları bir amele davet eder de kendisi bunu yapmazsa, kendisi yapıncaya kadar Allah’ın gazabındadır.’ (Age: 420/4)
- ‘Bir kul kıyamet gününde ilk önce namazdan sorulacak. Eğer namazı tam çıkarsa, kazananlardan ve kurtulanlardan olur. Eğer namazı eksik çıkarsa, kaybedenlerden olur. Farz namazlar eksik çıktığında Cenabı Allah: ‘Bakın kulumun nafile namazı var mı? der. Eksiklikler nafile namazlarla tamamlanır. Diğer amellleri de bu tarzda hesap edilir.’ (R. Salihin:2/398) (Tirmizi: Salat: 305) buyrularak nafilelerin önemi belirtilmiştir.