HAC
Belirli bir kesim hacca gitmeye karşı çıkıyor. Hacca gitmiyor. Hacca gitmeyi döviz kaybı olarak kabul ediyor.
Hac, İslam’ın beş temel şartından biridir. Hac, Allah’ın kulları üzerinde bir hakkıdır. (Al-i İmran:97)
Haccın birçok olumlu tarafı vardır. Zevk için başka ülkelere gitmeye benzemez. Hacda dürüstlük esastır. Haram para ile hacca gidilmez. Gelişte, gidişte ihtiyaç sahipleri sevindirilir, eşe dosta hediyeler alınır. Hacdan dönen dürüstlük için kendini zorlar.
Peygamber (as) şöyle müjdeler:
- “Kabul olmuş haccın mükâfatı cennettir.” (R.Salihin:1280)
- “Kurallara uygun, günahlardan sakınarak hac yapan kimse, doğduğu günkü gibi günahlardan arınır.” (Buhari, Hac:756) buyurur.
Hacca karşı çıkmak ideolojiktir. Gitmemek talihsizliktir. Döviz kaybı demek, her yıl Avrupa’ya seks fuarlarına, kumarhanelere giderek harcanan parayı görmemektir.
- * *
“Hac mevsimi kalabalık oluyor, diğer aylarda da hacca gidilsin,” diyenler oluyor.
Allah’ın bildirdiğine göre hac belirli günlerde yapılır. (Bakara:197) vakit haccın
şartlarındandır. Arife günü Arafat’a çıkılacaktır. Belirlenen görevler yapılacaktır. Bu görevler belirlenen zamanlarda ve mekânlarda yapılmazsa, hac görevi yapılmış olmaz.
Yılın her ayında ve gününde yapılan umredir. Umre ile haccı birbirine karıştırmamak gerekir.
- * *
Hacca kadınların gidemeyeceğini söyleyen ve anasını, eşini, kızını Hac gibi bir ibadetten men edenler oluyor.
Hac ibadeti, İslam’ın beş şartındandır. Kadına da farzdır, erkeğe de farzdır. Her mezhep de bunu böyle kabul eder.
Kadının yanında bir yakını yoksa vekil gönderebilir.
- * *
“Konya’ya, Efes’e giden hacı olur” denerek ziyaretler yapılıyor.
Konya’ya giden Konya gezisi yapmış, Mevlana’yı ziyaret etmiş olur. Efes hacılığı misyoner oyunudur. Efes’te Meryem Ana yatmaz. O Filistin’dedir. Zemzeme benzetilen acı suyun içime uygun olmadığı bilinmektedir.
- * *
Çeşitli bahanelerle haccı geciktirenler oluyor. Bu hatalı bir davranıştır.
Hacca gençken gidilmelidir. “Ben gencim, hacılığımı koruyamam,” demek günaha kadar gider. İnsan hacılığını korur, hacılık insanı korur. Ne güzel. Ancak elde olmayan sebeplerden dolayı hac geciktirilebilir. Keyfi olarak haccı geciktiren için Peygamberimiz: “İster Yahudi, ister Hıristiyan olarak ölsün,” demiştir. (H.Döndüren, İslam İlmihali:565)
Hacca niyetlenene şeytan çeşitli bahaneler fısıldar. “Gençsin, işin, eşin, çocukların ne olacak?” der.
Peygamberimiz şöyle buyurur:
- “Hac murat eden acele etsin. Zira bir hastalığa yakalanabilir. Bir sapık onu saptırabilir veya bir ihtiyaç onu yolundan alıkoyabilir.” (Ramuz el-Ehadis:400/13)
- * *
Hacca faiz parası ile vurgun parası veya başkasının hakkı olan bir para ile gidenler oluyor.
Cenab-ı Allah bir kutsi hadiste: “Yanıma kul ve hayvan hakkı ile gelmeyiniz,” buyuruyor. Buna göre hacca helal para ile gidilir. Helal para ile gitmeyen orada belli olur. Turist olarak gelir, gider. Onda hiçbir değişiklik olmaz. Haccı da kabul olmaz.
Peygamber (as): “Kişi helak olmayan bir mal ile hacca gittiğinde “Lebbeyk, Allahümme
Lebbeyk” dediğinde Allah ona: “Sana lebbeyk yok, haccında kabul edilmemiştir.” Cevabını verir,” buyurur. (Ramuz el-Ehadis:41/13)
- * *
Hacca hac niyetiyle değil, değişik maksatlarla gidiliyor.
Birinin şöyle dediğini söylediler: “Hayvanlarımı başkalarının ekininde otlatmasaydım hacca gitmezdim.” Hac temizlenme, arınma yeridir. Ama herkes değil.
Niyetine göre hacca giden gelen kimse, üç defterden birine yazılır; turist defterine, tüccar defterine ya da hacı defterine.
Hacı desinler diye hacca gitmek, levhaya, karta “Hacı” yazdırmak, insanı hacı defterine yazdırmaz.
Hac görevi ibadet niyetiyle ve sırf Allah rızası için yapılırsa, maksat hasıl olur.
- * *
Sık sık ve yer yıl hacca gitmesiyle övünenler oluyor.
İ.Gazali, İhya adlı eserinde: “Bir kısım aldanmışlar, servetlerini hac yolunda harcamaya düşkündürler. Bunlar komşularının aç olmalarına aldırış etmezler. Bunların yolculukları kolay olur, kazançları artar, ama ecir ve sevaptan mahrum olarak dönerler,” der.
Hac Müslüman’a ömründe bir defa farzdır. Birden fazlası nafiledir.
İslam’da bir çok farzlar, vacipler, sünnetler ve nafileler vardır.
Biri hocama sormuştu:
- “Nafile Hac mı, sadaka mı üstündür?” Oda:
- “Nafile Haccın yalnız sana faydası vardır. Sadakanın ise hem sana hem de başkalarına faydası vardır.” Cevabını verdi.
- * *
Hacca gidip gelenin her günahının af olunduğu inancı yaygın.
“Hacca giderim, günahlardan arınırım” düşüncesi yanlıştır. “Falan hacı oldu, günahsız” demek yanlıştır.
Kul temizlenmeden hac onu temizlemez. Üzerine haklar vardır. Yeme içme helal değil, üzerinde bir sürü ibadet borcu var, oraya faiz parasıyla gitmiş, böyle hacılık olmaz.
Şair:
“İnsan hacı olur mu hiç hacca gitmeyle,
Eşek derviş olur mu hiç Kâbe’ye taş çekmeyle” demiştir.
- * *
Hac dönüşü adam işi gücü bırakıyor. Ne kadar yanlış…
Bazı kimseler hacılığımı koruyacağım diye çalışmayı bırakıyor, iş yapmıyor, metre, terazi tutmuyor; yanlış. Doğrusu; çalışacak, iş yapacak, ölçüp biçecek, dürüstlüğü ile örnek olacak. O hacılığı, hacılık onu koruyacak. Başkasının emeği ile değil, kendi emeği ile geçinecek, insanlara faydalı olacak. Çalışma, başkalarına faydalı olmak da bir ibadettir.
- * *
Bazıları “Ben fakirim, ben hacca gidemem,” deyip işi koyuveriyor, üzülüyor. Maddi durumu iyi olmayan hacca gidecekmiş gibi bir niyet taşımalı ve az da olsa hazırlık yapmalıdır. Gidemese bile Allah ona gitmiş muamelesi yapacaktır.
İkincisi, hac sevabı olan işler vardır. Onlara yönelmelidir. Nedir bunlar?
- Tebliğde, cihada hac ve umre sevabı vardır.
- Cuma namazına erken gitmek, fakirlerin haccıdır. ,
- Kuşluk namazı, nafile hac ve umre sevabına denktir.
- Kur’an’da ve hadislerde bildirilen sevaplı işlere sarılmak büyük sevap kazandırır.
- Hac niyeti ve hazırlığı içinde ölmek, insana nafile hac ve umre sevabı kazandırır.
- * *
“Ben alkol alıyorum”, “Faiz yiyorum”, “Kötü konuşuyorum” diyerek zemzem içmeyenler oluyor.
Zemzem mucizeler suyudur, şifadır. Onun için onu herkes içmelidir. Peygamberimiz: “Zemzem içen şifa bulur” demiştir.
Zemzemin birçok faydası vardır. Onun için “İçmiyorum” diyenler daha çok içmeli ve faydasını görmelidir. Zemzemi reddetmek nasipsizliktir.
- * *
Hac konusunda yapılan bazı yanlışlıklar da şöyle:
- Sünnetin terki,
- Namaz kılanların önünden geçilmesi,
- Namazdan sonra dua, tespihin çekilmemesi,
- Kur’an’ın yerlere konması,
- Kâbe’de saygısızca yatıp kalkmalar,
- Zamanın çarşı, pazarda geçirilmesi,
- Sigara ve içinde alkol bulunan içeceklerin içilmesi,
- Kâbe’de, Mescid-i Nebevi’de kahve sohbetleri,
- Hacer’ul-Esvedi öpeceğim diye eziyet görme ve eziyet verme,
- Rastgele yerlere çöp atma,
- Daha yolda giderken “Hacı” denmesi,
- Hep gözün görülmeyecek şeylerin görmesi,
- Hacı için kurban kesilip, kanının alnına sürülmesi,
- Gidip gelenin gözünün, elinin, ayağının öpülmesi,
- Kartlara, levhalara “Hacı” yazdırılması,
- Hac işini hediyeye dönüştürmek, hacca gideceklerin gözünü korkutmak,
- Kâbe duvarını yalamak, öpmek,
- Şeytan taşlarken bile şeytanın tuzağında olmak,
- Hacca gittim diye gururlanıp, kibirlenmek ve hacılığı istismar konusu yapmak.