CAMİDE TİCARET OLUR MU?
Aslında cami denilince; altı, üstü, yanı, bitişiği cami hükmündedir. Tuvalet, işyeri, lojman yapmak doğru değildir. (H. Günenç GMF:1/1 94)
Fakat bugün gelir getirsin, cami giderlerini karşılasın düşüncesiyle dükkan, işyeri ilave ediliyor ki, bu caizdir. Ne maksatla caizdir? Oralarda meşru iş, meşru ticaret yamakla. Çünkü cami, maksadın dışında kullanılamaz. Cami altında, alkol, alkollü maddeler satılamaz. Cami avlusu, camiye dahildir. İş sahipleri tavla oynuyor. Uygunsuz davranışları oluyor. Bunlar olmamalıdır. Uygun olana kiraya verilmelidir. Adam camiyi tanımıyorsa uygun olmaz.
Caminin bir kısmı mutlaka Kur‘an kursu olmalı, orada Kur‘an öğrenilmeli, Kur‘an okunmalı, dini kitaplar bulunmalı. Orası okuma odası olmalı. Hz. Peygamber, sahabeyi camide eğitmiştir. Hz. Peygamber camide suffada insan yetiştirdi. Bu bize bir mesajdır. Camide çocuklar yetişecek, cemaat yetişecektir.
Türkiye‘de yılda 5 bin cami yapılıyor. Camiye devam edenlerin sayısı düşük. Bu sayı artmalıdır.
Camilerin bir köşesinde çay ocağı açılıyor. Burası kahve gibi park gibi kullanılmamalıdır.
Cami avlusu, camiye dahildir. Cuma günü orada namaz kılınıyor. Bayramlarda avluya taşıyor.
- ―Her kim, mescidde bir yitik araştıran kimseyi işitirse, (Allah onu sana iade etmesi <bulamaz ol>)‖ deyin. Çünkü mescidler bunun için yapılmamıştır. (K. Salihın:1 728)
- ―Mescidde alışveriş eden kimseyi gördüğünüz de (Allah ticaretine kazanç bırakmasın)‖ deyin. Mescidde yitik araştırması gördüğünüz de : ―Allah aradığını iade etmesin‖ deyiniz.
(Age:1 730)
Hz Ömer bir müslümana taş atar, onu çağırır.
- ―İu iki kişiyi çağır‖ der. oda çağırır. Hz. Ömer onlara:
- ―Siz nerelisiniz?‖
- ―Taiften.‖
- ―Eğer Medineli olsaydınız, sizi incitecektim‖, der.
- ―Neden?‖ derler.
- ―Her ikinizde mescidde sesinizi yükseltiyorsunuz.‖ buyurdu. (Age:1732)
Cami girişinde de avlusunda da satış olmaz. Ama Takke, tesbih, koku, seccade, dini kitap satışları cami avlusunda ve cami girişinde yapılabilir. Yalnız, yolu daraltmamalı, gelip geçene sıkıntı vermemeli, camiye yakışmayan görünüm arz etmemelidir.
Cami giriş ve avlusunda alış veriş yapılabilir. Satanın sadece para kazanmak değil hizmet düşüncesi olursa, yapılan iş de uygun bir iş olursa o zaman sakıncası yoktur.
Bir de camide okunan hutbelerde olur olmaz konuların işlenmemesine dikkat edilmelidir.
Bir önemli husus da; camileri ölüm ilan merkezleri haline getirmemek gerekir. Adam camiye hiç gitmemiş, ölüsünü getirmişler, minarelerden ölüm haberi veriliyor:
―Denizli‘nin eşrafından…‖ diye.